Mattilsynet sitt ansvar for dyrevelferda
Mattilsynet utviklar regelverk, fører tilsyn og rettleier verksemder og personar som eig dyr.
Innhald på denne sida
Kva er dyrevelferd?
Dyra har vore mat, arbeidskraft og vennar for oss menneske i tusenar av år. Synet på dyr, kven de er og korleis dei skal bli behandla har opptatt oss like lenge.
Forholdet til dyr har i nokre kulturar vore prega av fellesskapsfølelse og respekt, mens andre har fokusert på dyra sin nytteverdi.
Måten vi held dyr på har også endra seg i takt med utviklinga av teknologi og velstand. Husdyra blir stadig meir produktive, og miljøet dei blir haldne i blir stadig meir regulert. Mens dyrevern tidlegare handla om å beskytte dyr mot fysisk mishandling, er vi i dag også opptatt av å sikre dyra våre ei akseptabel velferd.
Den engelske Brambellkommisjonen utgreidde omgrepet dyrevelferd i 1965, og oppsummerte den ideelle velferda for husdyr i form av dei fem fridomane:
- Fridom frå svolt, tørste og feilernæring – ved at dyra har fri tilgang på friskt vatn og ein diett som opprettheld god helse og trivsel.
- Fridom frå fysisk ubehag – ved at dyra blir haldne i eigna levemiljø med komfortabel liggeplass og ly for vêr og vind.
- Fridom frå smerte, sjukdom og skade – ved førebygging, rask diagnostisering og behandling.
- Fridom til å utøve normal åtferd – ved at dyra får nok plass i eigna driftssystem og samvær med dyr av same art.
- Fridom frå frykt og stress – ved at dyra blir haldne og behandla på ein slik måte at dei unngår vedvarande frykt og stress.
Kommisjonen slo fast at dei to første punkta stort sett er oppfylt i moderne husdyrhald, mens fridomen til å utøve normal åtferd er dårlegast varetatt. ”Dei fem fridomane” har påverka utviklinga av regelverk for hald av husdyr i heile verda, spesielt i EU-landa og i Noreg.
Mattilsynet rettleiar
Mattilsynet forklarer kva for reglar som gjeld for dyrevelferd og saksbehandling i dyrevelferdssaker, og kva reglane betyr.
Vi rettleiar både på heimesidene våre, på telefon og andre stadar der dyreeigarar er i kontakt med oss.
Vi lagar skriftlege rettleiingar
Uansett kor detaljert ei lov eller ei forskrift er, kan det oppstå tilfelle der ein verksemd eller dyreeigar er usikker på korleis dei skal følge reglane.
For å forklare korleis vi tolkar reglane, og korleis vi vil handheva dei, lagar Mattilsynet såkalla rettleiingar på ulike område. Ei rettleiing er ei skriftleg forklaring som ofte inneheld eksempel.
Vi rettleiar om rettar og plikter i saker vi handterer
Mattilsynet rettleiar om korleis vi handterer saker. Det betyr at viss du har en sak hos Mattilsynet, skal vi fortelje deg kva for rettar og plikter du har under handteringa.
Mattilsynet fører tilsyn
Mattilsynet skal føre tilsyn med at dei som har ansvar for dyr, følger reglane.
Ansvaret for velferda til dyra ligg hos
- dyreeigaren (for tamme dyr)
- den som handterer dyret (for ville dyr)
Finn ut kven som har ansvar for kva når det gjeld ville dyr
Viss vi oppdagar at nokon ikkje følger reglane, skal vi reagere og prøve å få dyrehaldaren til å følge regelverket. Sjå kva for verkemiddel vi kan bruke
Slik fører vi tilsyn
Mattilsynet brukar fleire metodar for å føre tilsyn med dyrevelferda. Den vanlegaste metoden er inspeksjonar i dyrehalda. Sjå ein kort video om kva som skjer når vi kjem på inspeksjon:
Andre viktige deler av tilsynsarbeidet er at vi handterer søknader om tillatinger, godkjenninger og dispensasjoner (søknader om unntak frå krav i regelverket).
I tillegg gjennomfører vi tilsynskampanjer, der vi ein periode rettar søkelyset mot eitt eller fleire avgrensa område.
Dette fører vi tilsyn med
Mattilsynet fører tilsyn med alle typar dyrehald: Både tradisjonelle produksjonsdyr som storfe og gris, og dyr som blir haldne som kjæledyr eller for å delta i sport og konkurransar, som hest.
Slik veit vi kven som har dyr
For dei fleste artane av produksjonsdyr må ein melde frå til Mattilsynet om dyrehaldet. For nokre aktivitetar med fyr må ein også ha godkjenning frå Mattilsynet. På denne måten veit Mattilsynet om dyrehalda, og kan gjennomføre tilsyn med dei.
Dei som eig kjæledyr og sportsdyr, må som regel ikkje melde frå til Mattilsynet. Når vi fører tilsyn med slike dyrehald, er det som regel fordi vi har fått bekymringsmeldingar frå publikum, eller fordi vi har våre eigne erfaringar med dyrehaldet.
Mattilsynet utviklar regelverk
Mattilsynet deltar i utviklinga av regelverket som skal vareta dyr si velferd i Noreg.
Regelverket består i hovudsak av lov om dyrevelferd (lovdata.no) og forskriftene til lova. Det er Stortinge som vedtar lovene, og departementa som fastset forskriftene. Departementa som styrer Mattilsynet sitt arbeid med regelverk er Landbruks- og matdepartementet og Fiskeri- og kystdepartementet.
Når vi jobbar med regelverk, involverer vi som regel både kunnskapsinstitusjonar, som Vitenskapskomiteen for mat og miljø, næringsorganisasjonar, dyrevernsorganisasjonar og andre offentlige etatar. Vi sender òg utkastet til reglar på offentleg høyring, sånn at alle som vil, kan gi innspel.
Samarbeidsavtale med politiet om dyrevelferd
Mattilsynet og Politiet har hatt ein samarbeidsavtale sidan 2015. Det overordna målet for det tverretatlege samarbeidet er å styrke kampen mot dyrevelferdskriminalitet.
Samarbeidsavtalen skal bidra til å sikre eit godt og konstruktivt tverretatleg samarbeid med respekt og forståing for etatane sine eigne pliktar og prioriteringar. I avtalen er ein einig om at etatane er ansvarlege for sine eigne prioriteringar og avgjerder, og for at desse blir melde, innførte og følgde opp i den einskilde etaten.
I samarbeidet skal det leggast til rette for å kunne drøfte generelle problemstillingar, og for å kunne utveksle generell informasjon som har betydning for kampen mot dyrevelferdskriminalitet.
Dette gjer Mattilsynet når nokon bryt dyrevelferdslova
Viss nokon bryt reglane for hald av dyr, skal Mattilsynet reagere for å sikre at dei følger reglane i framtida. Her får du en oversikt over verkemiddel Mattilsynet bruker.
Noko av det viktigaste Mattilsynet gjer, er å rettleie om kva for reglar som gjeld, kva reglane tyder, og kvifor det er viktig å følge dei. Viss dyrehaldarar likevel bryt reglane, har Mattilsynet fleire verkemiddel vi kan bruke.
Vi trappar opp verkemidla når det er naudsynt
Dei fleste som har ansvar for dyr, retter opp feilen når Mattilsynet har påpekt ei plikt eller gitt pålegg om utbetring (sjå under).
Viss dyrehaldaren fortsett å bryte regelverket, bruker Mattilsynet det vi kallar opptrappande verkemiddelbruk. Det betyr at vi gjer nye vedtak med strengare verkemiddel.
Verkemiddel Mattilsynet kan bruke
Skriftleg rettleiing
Vi kan forteje dyrehaldaren kva som står i regelverket, og at den som driv med dyr, har plikt til å følgje reglane.
Dette er det mildaste verkemiddelet vårt. Vi kan bruke det viss bruddet er lite alvorleg, og viss det er første gongen dyrehaldaren bryt regelen.
Vedtak eller varsel om vedtak
Vi kan krevje at dyrehaldare endrar noko ved dyrehaldet sitt, og gjere eit vedtak om kva dyrehaldaren skal gjere (vedta eit pålegg). Eksempel på pålegg kan vere å sikre stor nok plass til kalvar som står i for små binger, eller å sikre at storfe får komme ut på beite om sommaren.
Før vi gjer vedtak, varslar vi vanlegvis dyrehaldaren om kva vi har tenkt å bestemme. Dyrehaldaren får ein frist til å svare. Viss hen rettar opp feilen innan fristen, kan vi ofte avslutte saka utan å vedta eit pålegg.
Dyrehaldaren kan klage på vedtak om pålegg.
Vedtak utan varsel (hastevedtak)
Mattilsynet kan krevje at dyrehaldaren må rette feil med ein gong, og gi eit pålegg på stedet. Dette kallar vi ofte for hastevedtak.
Vi kan òg varsle munnleg på staden at vi vil kome med eit pålegg. Då set vi fristen for svare på varselet til seinare same dag eller dagen etter.
Desse reaksjonsformene reknar ein òg som vedtak, som ein kan klage på viss ein er ueinig.
Tvangsmulkt
Dyrehaldaren må betale ei mulkt (ei bot) for kvar dag som går utan at hen retter feila.
Lovbrotsgebyr
Viss dyrehaldaren har brote reglane uaktsamt eller med vilje, kan vi bestemme at hen må betale eit lovbrotsgebyr (ei bot).
Kor stort gebyr blir, heng saman med kor alvorleg saka er, om dyrehaldaren har tent pengar på å bryte regelverket, og kor mange pengar det har kosta Mattilsynet å følge opp saka.
Forbod mot aktivitetar
Mattilsynet kan forby nokon å eie, passe på, avle på eller trene dyr. Forbodet kan gjelde i ei viss tid eller for all framtid.
Avvikling av dyrehald
Mattilsynet kan bestemme at heile eller delar av dyrehaldet må avviklast. Eigaren kan få avvikle sjølv viss det er forsvarleg. Viss ikkje, avviklar Mattilsynet det. I nokre tilfelle må vi avlive dyr som lir der og då.
Mellombels forvaring
Mattilsynet kan hente ut dyra, for eksempel viss vi meiner at dyra må ut av dyreholdet med ein gong. Vi plasserer dyra ein stad der dei får de stellet dei treng, fram til vi finn ei varig løysing.
Nokre gongar må vi avlive dyra, for eksempel viss vi meiner det er uforsvarleg å levere dei tilbake, og vi ikkje finn ein ny eigar.
Politimelding
Dei aller mest alvorlege dyrevelferdssakene melder Mattilsynet til politiet.
Regelverk
Dyrevelferdsloven
Kilde: Lovdata.no
Public Administration Act
Kilde: Lovdata.no