Veileder for transportører av akvakulturdyr

Veiledning om søknad og godkjenning av transportenhet (brønnbåt, brønnbil, transportkar med mer). Veiledningen gjelder også internkontroll, inspeksjon og HMS for transportenheter.

Nedlastbar versjon: Veileder for transportører av akvakulturdyr (PDF)


Innledning

Transport av levende fisk utgjør en betydelig fiskevelferds- og smitterisiko. Smitte kan overføres mellom fisken som transporteres og fisk i sjø (villfisk og oppdrettsfisk), og mellom anlegg og vassdrag på land. Alle som er ansvarlige for transport av levende fisk må ha et særlig fokus på risiko for å unngå smitteoverføring og sikre god fiskevelferd.   

Formålet i transportforskriften er å fremme god helse hos akvatiske dyr og ivareta god velferd hos fisk i transportenhet. Det gjelder også tilknyttede aktiviteter, herunder lasting, lossing, omlasting og hvile inntil oppdraget ved bestemmelsesstedet er fullført.   

Godt vedlikehold, tilstrekkelig rengjøring og desinfeksjon er viktig for å forebygge sykdom. Ved skader og slitasje kan blant annet rørsystemer bli vanskelige å rengjøre, og smitte vil kunne ligge igjen i transportenheten, slik at fisken i neste last blir smittet.   

Transport av levende fisk innebærer også risiko for stress, skader og lidelse hos fisk dersom det ikke tas hensyn til fysiologiske behov hos fisken. Fisken som skal transporteres må være skikket til å tåle transport, håndtering, tid etter endt lossing, eller direktelevering.  

Brønnbåter som også håndterer fisk (avlusingsenhet og sortering), skal i tillegg til å ha transportgodkjenning etter transportforskriften, også ha godkjenning etter akvabiosikkerhetsforskriften for å kunne ivareta biosikkerheten for fisk ombord. Denne godkjenningen kan Mattilsynet utstede samtidig med godkjenning av transportenheten.   Utstyret og anvendt metode skal være dokumentert egnet for å ivareta dyrevelferden, men det er ikke Mattilsynet som godkjenner slikt utstyr.  

Formålet med denne veilederen er å gi veiledning om hvilke krav regelverket stiller for at transportenheten skal bli godkjent, hvordan dere skal gå fram for å oppfylle kravene, gi veiledning om søknadsprosessen, samt informere om Mattilsynets rutiner for vurdering av søknad om godkjenning. Formålet med veilederen er også å sikre effektivt og ensartet tilsyn ved godkjenning av transportmidler (brønnbåter, brønnbil/-henger, transportkar) for levende oppdrettsfisk.   

Målgruppen for veilederen er både aktuelle søkere, transportnæringen generelt og Mattilsynets inspektører. Slaktebåter og bløggebåter omfattes ikke av denne veilederen.

Oversikt over regelverk

Her finner dere en oversikt over regelverk som er relevant når dere driver med transport av levende akvakulturdyr.

Regelverk

  1. Dyrevelferdsloven
  2. Matloven - matl
  3. Forskrift om transport av akvakulturdyr
  4. Dyrehelseforskriften
  5. Akvabiosikkerhetsforskriften
  6. Forskrift om IK-Akvakultur
  7. Forskrift om desinfeksjonsmidler, akvakulturanlegg
  8. Forskrift om desinfeksjon av vann, akvakultur
  9. Forskrift om tiltak for å forebygge, begrense og bekjempe PD hos akvakulturdyr
  10. Rådsforordning (EF) nr. 1/2005 av 22. desember 2004
  11. Eventuelle restriksjonssoneforskrifter
Matloven - matl
Lov om matproduksjon og mattrygghet mv. (matloven) (LOV-2003-12-19-124)
Se hele loven (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no

Akvabiosikkerhetsforskriften
Forskrift som utfyller dyrehelseforskriften med bestemmelser om krav til biosikkerhet ved godkjenning av akvakulturanlegg og forflytninger av akvatiske dyr mv. (akvabiosikkerhetsforskriften) (FOR-2022-04-05-624)
Se hele forskriften (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no

Forskrift om IK-Akvakultur
Forskrift om internkontroll for å oppfylle akvakulturlovgivningen (IK-Akvakultur) (FOR-2004-03-19-537)
Se hele forskriften (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no

Forskrift om desinfeksjonsmidler, akvakulturanlegg
Forskrift om godkjenning og bruk av desinfeksjonsmidler i akvakulturanlegg og transportenheter (FOR-2008-06-17-821)
Se hele forskriften (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no

Forskrift om desinfeksjon av vann, akvakultur
Forskrift om desinfeksjon av inntaksvann til og avløpsvann fra akvakulturrelatert virksomhet (FOR-1997-02-20-192)
Se hele forskriften (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no

Forskrift om tiltak for å forebygge, begrense og bekjempe PD hos akvakulturdyr
Forskrift om tiltak for å forebygge, begrense og bekjempe pankreassykdom (PD) hos akvakulturdyr (FOR-2017-08-29-1318)
Se hele forskriften (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no


1. Vurdering av søknad om godkjenning

Eier er ansvarlig for at deres transportenheter er godkjent før transport med mer i Norge.

Krav til godkjenning stilles i akvakulturdriftsforskriften § 9, og krav til selve transporten reguleres av forskrift om transport av akvakulturdyr § 4 (heretter omtalt som "transportforskriften"). Transportforskriften er hjemlet i matloven og dyrevelferdsloven.    

 Transportforskriften gjelder for norsk landterritorium og territorialfarvann, på kontinentalsokkelen og i Norges økonomiske sone. Det betyr at Mattilsynets godkjenning gjelder kun for transportenheter som gjennomfører oppdrag i Norge. Godkjenningskravet gjelder transportenheter som transporterer levende fisk både på sjø og land. 

Mattilsynet skal gjennomføre en inspeksjon av transportenheten ved søknad om godkjenning.  Mattilsynet vil ta kontakt med representant for transportenheten for å avtale tid og sted for inspeksjon, etter mottatt søknad.  

Mattilsynet trenger tid til gjennomgang av søknad, gjennomføring av inspeksjon og saksbehandling. Søknad må derfor sendes inn senest 3 måneder før gjeldende godkjenning utløper eller ny transportenhet skal tas i bruk.

1.1 Hvor skal jeg søke om godkjenning?

1.2 Hva skal søknaden inneholde?

Søknaden skal være komplett for at Mattilsynet kan starte saksbehandling. 

Vedlagt denne veilederen, finner du liste over hvilken dokumentasjon Mattilsynet trenger for å kunne vurdere søknaden (én liste for ny transportenhet og én for regodkjenninger). Listen er ikke uttømmende, og Mattilsynet kan etterspørre flere opplysninger ved behov.    

Det skal foreligge dokumentasjon på godkjenninger av anlegg som er installert og at nye metoder og nytt utstyr er utprøvd og funnet forsvarlig.  

1.2.1 Ny transportenhet

I søknad om godkjenning av en ny transportenhet vurderer Mattilsynet om enheten vil kunne etterleve regelverkskrav, om aktuelle godkjente anlegg (for eksempel UV-anlegg) er installert, samt om det foreligger et internkontrollsystem.

Internkontrollsystemet skal sikre etterlevelse av regelverket og sannsynliggjøre at god fiskehelse og fiskevelferd ivaretas ved forberedelse til og gjennomføring av lasting, lossing, transport og eventuelt annen håndtering av fisken. Internkontrollen skal også synliggjøre kompetanse og opplæring. En ny transportenhet har ikke driftserfaring å vise til, og vil derfor som hovedregel få en godkjenning for en begrenset periode på inntil seks måneder.   

Se vedlegg A for hvilke dokumenter som skal vedlegges søknaden til ny transportenhet.    

1.2.2 Regodkjenning

I søknad om regodkjenning av en transportenhet, vurderer Mattilsynet om regelverkskrav og eget internkontrollsystem etterleves og om det gjennomføres internrevisjon og avvikshåndtering etter IK-akva.

Hvilke erfaringer transportenheten har gjort seg fra tiden i drift, og hvordan transportenheten har brukt erfaringene til å bedre internkontrollsystemet til fordel for fiskevelferd og biosikkerhet, vil være viktige momenter i søknader om regodkjenninger. Driftsrutiner og utført vedlikehold av selve transportenheten og oppdatering av systemer som er installert, vil også vurderes. Mattilsynet kan gi godkjenning på maksimalt fem år. Det kan også gis godkjenning for en kortere periode eller godkjenning med andre begrensninger (vilkår), dersom dette vurderes som nødvendig.   

Se vedlegg B for hvilke dokumenter som skal vedlegges søknad om regodkjenning.

1.2.3 Søknad om godkjenning av fartøy med oppdrag i utlandet

Mattilsynet kan ikke behandle søknader om godkjenning for norske fartøy som befinner seg i utlandet og derfor ikke kan inspiseres.    

Regodkjenninger av norske fartøy som har, eller har hatt virke i land utenfor Norge, må ha operert i Norge en vesentlig del av siste godkjenningsperiode. Med "en vesentlig del", forstås at fartøyet må synliggjøre tilstrekkelige erfaringer fra drift i Norge, som kan dokumenteres i internkontrollsystemet.   

Brønnbåter som ikke har operert i Norge i vesentlig grad den siste godkjenningsperioden, behandles på lik linje som ny transportenhet. Brønnbåtene må legge frem dokumentasjon på et fungerende internkontrollsystem for å kunne vurdere søknaden om en godkjenning. Godkjenningen kan gis for inntil seks måneder. Deretter kan det gis en godkjenning for inntil fem år.  

 Mattilsynet fører tilsyn med brønnbåter som ankommer fra utlandet og sjekker at det utøves forsvarlig smittehygienisk og velferdsmessig praksis, samt internkontroll. Se kapittel 4 for internkontrollsystem. Beste praksis innebærer at brønnbåter slipsettes, rengjøres og desinfiseres etter oppdrag i utlandet. Mattilsynet har oppfordret oppdretternes organisasjoner og Kystrederne til å følge opp dette. Det vises til at smittesituasjonen for flere fiskesykdommer er uoversiktlig i land der norske brønnbåter har oppdrag.  

Se vedlegg A og B for hvilke dokumenter som skal vedlegges søknaden ved henholdsvis ny godkjenning og regodkjenning av transportenhet.   

1.2.4. Brønnbil

Brønnbiler og -hengere vil i prinsippet bli vurdert på lik linje som fartøy nevnt under avsnitt 1.2.1 og 1.2.2.

Hver henger vil få sin egen godkjenning knyttet til registreringsnummer. Trekkvogn som drar hengeren må ha installert overvåkningsutstyr som kan lese av målte sensorverdier i hengeren som dras, alternativt kan overvåkningsutstyret kobles til app som kan leses av i førerhuset.   

Brønnbiler har noen andre utfordringer enn brønnbåter, som for eksempel overholdelse av kjøre- og hviletid for sjåfør, behov for isolasjon av tank for å hindre over- eller underkjøling, samt inspeksjonsluker for visuell kontroll av fisken.   

Gode risikovurderinger før enhver transport, godt overvåkningssystem og oppdaterte beredskapsplaner er viktig. Se vedlegg A og/eller B for hvilke dokumenter som skal vedlegges søknaden ved godkjenning eller regodkjenning av brønnbil.

1.2.5 Transportkar

Transportkar kan være fastmonterte eller avtagbare, for frakt på lasteplan eller i båt. 

Bruken av disse er ofte knyttet til transport av mindre mengder fisk over korte avstander, til og fra kultiveringsanlegg og/eller mellom vassdrag, eller mellom små landanlegg. Slike føringer av fisk kan kreve at Mattilsynet må gi eier/forvalter av fisken en egen godkjenning før transport.

Det skal ikke forekomme søl av vann fra transportkar under transporten, og transportvannet kan kreves behandlet eller kjørt tilbake til opprinnelsesstedet.  

Det opereres med flere typer transportkar, men alle enheter skal godkjennes og ha egne godkjenningsnumre. Selskapet som er ansvarlig for transportenheten skal sikre at internkontroll innføres og utøves, for å sikre god velferd og biosikkerhet for fisken og for at transporten ikke medfører fare for smittespredning.   

Båter som ønsker å transportere fisk i kar mellom anlegg over sjø, må forholde seg til at transportvannet må desinfiseres før fisk tas inn fra lokalitet A for transport til lokalitet B, med mindre lokalitet A kan levere egnet transportvann direkte fra lokaliteten. Dette på lik linje som brønnbåter. Hjemmelsgrunnlaget er matloven § 19. 

Transportforskriften stiller krav til konstruksjon, journalføring, risikovurdering, varsling og kompetanse. Karet skal festes sikkert til transportenheten, og det skal kunne vaskes, desinfiseres og vedlikeholdes.   

 Transporten skal gjennomføres på en skånsom måte som er tilpasset fiskens art, alder, utviklingsstadium, kondisjon, sultetid og vanntemperatur.   

Hver transport skal risikovurderes i tråd med internkontrollsystemet.

Transporttiden og tetthet skal være tilpasset forhold som kan ha betydning for fiskens velferd. Ved transport i lukket system må forsvarlige nivåer av CO2 og O2 vies spesiell oppmerksomhet. Ved transporter over to timer skal det foretas systematisk måling av O2, pH, salinitet og temperatur, og det skal settes nedre og øvre grenseverdier. Det skal utarbeides prosedyrer for tiltak ved fare for uheldige nivåer. Måling av pH kan erstattes med måling av CO2 hvis det er aktuelt. Transporten skal gjennomføres uten unødige forsinkelser.  

Regelverk
  1. Matloven § 19
  2. Forskrift om transport av akvakulturdyr
Matloven § 19
§ 19. Dyrehelse
Enhver skal utvise nødvendig aktsomhet, slik at det ikke oppstår fare for utvikling eller spredning av smittsom dyresykdom.
Levende dyr skal ikke omsettes, tas inn i dyrehold, flyttes eller settes ut når det er grunn til mistanke om smittsom dyresykdom som kan gi vesentlige samfunnsmessige konsekvenser.
Kongen kan gi nærmere forskrifter for å forebygge, overvåke og bekjempe dyresykdommer og smittestoffer, herunder om:
  1. a.
    klassifisering og gruppering av sykdommer og smittestoffer,
  2. b.
    oppretting av soner med ulik helse- og sykdomsstatus samt epidemiologisk atskilte regioner,
  3. c.
    godkjenning og bruk av vaksiner og annen medikamentell behandling til dyr,
  4. d.
    flytting, transport, omsetning og bruk av levende og døde dyr, animalske biprodukter, gjenstander mv.,
  5. e.
    kontroll av avlsdyr, uttak av kjønnsprodukter og reproduksjon av dyr,
  6. f.
    adgangsbegrensninger for personer som kan føre med seg smitte til bygninger som brukes til dyr, fôr eller utstyr til dyr, og om plikt til å la sin person og medbrakte gjenstander desinfiseres, og
  7. g.
    krav om å oppgi relevant informasjon om et dyrs helse ved overdragelse.
Se hele loven (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no


2. Inspeksjon

2.1 Inspeksjon av transportenheten

Mattilsynet kan til enhver tid komme på uanmeldte eller avtalte inspeksjoner på transportenheten.

Mattilsynet har hjemmel til å be om transportenhetens reiserute. Dette er blant annet relevant med tanke på å gjøre avtaler med inspeksjoner av transportmiddelet.    

Mattilsynet gjennomfører inspeksjon av transportmidler ved:   

  • Godkjenning/regodkjenning  
  • Risikobasert inspeksjon  
  • Inspeksjon etter en hendelsesmelding – eksempelvis ved melding om forhøyet dødelighet under en transport, men også ved varsling om hendelse fra mottager av fisken.  

Mattilsynet kan gjennomføre tilsyn på flere måter: revisjon, dokumentkontroll, fysisk inspeksjon, samt digital inspeksjon der det er formålstjenlig.   

Sted for inspeksjon må som regel planlegges i god tid for å finne tid og sted som passer både for Mattilsynets ansatte og transportenheten

Regelverk

Matloven § 14
§ 14. Opplysnings- og rapporteringsplikt
Virksomheten skal når tilsynsmyndigheten krever det, gi eller sende inn nødvendige opplysninger og prøvemateriale. Tilsvarende gjelder enhver som er i besittelse av dyr, planter eller andre gjenstander eller organismer som kan føre med seg smitte. Tilsynsmyndigheten kan bestemme hvordan opplysningene skal gis, herunder form, detaljeringsgrad mv.
Enhver kan bli pålagt å fremlegge eller sende inn opplysninger og prøvemateriale når dette er nødvendig av hensyn til kontroll med import eller av hensyn til smitteovervåkning.
Kongen kan gi nærmere forskrifter om opplysnings- og rapporteringsplikt samt om plikt til å offentliggjøre resultater av utført tilsyn.
Se hele loven (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no

2.2 HMS under inspeksjon

Inspeksjoner i brønnbåter og på bilhengere medfører høy risiko for alvorlige fallulykker.

Det skal alltid brukes egnet sikkerhetsutstyr (sele og hjelm) ved inspeksjoner som medfører at en skal ned i en brønn eller klatre på hengertak. Transportenheten må tilrettelegge med tilstrekkelig og kompetent personell og egnet sikkerhetsutstyr for å muliggjøre alle deler av en fysisk inspeksjon.   

En brønnbåt skal ha sikker landgang, rene klær og egnet fottøy tilgjengelig (ikke overtrekks sko), samt å sikre at det er trygt å entre brønn med tanke på gassfare etter vedlikehold. Giljotin skal sikres og brønnluker ned til trunk skal i tillegg til hydraulisk sikkerhetsventil sikres med en fysisk støtte eller tilsvarende. Bunnluker i brønn må fysisk boltes fast før inspeksjon. Transportenheten skal tilrettelegge for bruk av sele dersom det er fallfare.  

Det forutsettes at Mattilsynets ansatte har gjennomført sikkerhetskurs før inspeksjon av transportenhet.   

Før Mattilsynets inspektører kommer om bord, skal det fylles ut og signeres på at spesifikke HMS-krav er på plass. Se vedlegg C for erklæring.


3. Internkontroll

3.1 Internkontrollsystem

Alle som driver med akvakulturdyr i en eller annen form, er pliktig til å innføre og utøve et internkontrollsystem.

Internkontrollsystemet skal sikre at det gjennomføres systematisk styrings- og forbedringsarbeid, slik at krav fastsatt i eller i medhold av akvakulturlovgivingen blir oppfylt. 

Internkontrollsystemet er en vesentlig del av det som kontrolleres ved godkjenning og annet tilsyn. Ansatte ombord må være kjent med og kunne vise til bruk og forståelse av systemet. Systemet må oppdateres og forbedres fortløpende når det er nødvendig. 

Avviksbehandling av hendelser med korrigerende tiltak er en viktig del av et internkontrollsystem. Avvikshåndteringer skal inkludere strakstiltak for å håndtere hendelsen der og da, finne årsak til hendelsen, samt planlagte og gjennomførte tiltak for å hindre gjentagelse av hendelsen (forebyggende tiltak).    

På Mattilsynets nettsider kan dere lese mer om internkontrollsystem som gjelder for akvakultur og regelverk om internkontroll. 

Veileder: Internkontroll i akvakulturnæringa

Regelverk

Forskrift om IK-Akvakultur
Forskrift om internkontroll for å oppfylle akvakulturlovgivningen (IK-Akvakultur) (FOR-2004-03-19-537)
Se hele forskriften (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no

3.2 Varslingsplikt

Transportenheter skal varsle Mattilsynet ved mistanke om listeført sykdom på fisk som transporteres eller håndteres, og ved alvorlige hendelser som har gitt vesentlig nedsatt fiskevelferd.

For å varsle om velferdshendelser eller sykdom, meld inn via Mattilsynets varslingssider. 

Transportenheten har selvstendig varslingsplikt. Det skal komme klart frem i internkontrollsystemet hvilke hendelser, både for mistanke om listeførte sykdommer, biosikkerhetsbrudd og redusert fiskevelferd, som skal varsles til Mattilsynet og hvem som har ansvar for å utføre varsling.

Eksempler på hendelser som krever varsling til Mattilsynet kan være: Mistanke om listeført sykdom (PD, ILA, m.fl.) som avdekkes ved transport, hendelser som har medført vesentlige velferdsmessige konsekvenser for fisken, herunder sykdom, skade eller teknisk svikt, samt hendelser som krever avliving av fisk.

Tester makro

Plukking av fugleegg

Ny transportenhet

Regelverk
  1. Dyrehelseforskriften § 7
  2. Forskrift om transport av akvakulturdyr § 10
Dyrehelseforskriften § 7
§ 7. Meldeplikt for akvatiske dyr
Ved grunn til mistanke om forekomst eller ved påvisning av en listeført sykdom hos akvatiske dyr som nevnt i vedlegg II til forordning (EU) 2016/429, eller i nasjonal sykdomsliste for akvatiske dyr i § 6, unntatt lakselus, skal driftsansvarlige og enhver fysisk eller juridisk person umiddelbart melde fra til Mattilsynet.
Ved unormal dødelighet, andre tegn på sykdom eller vesentlig redusert produksjonstakt av ukjent årsak hos akvakulturdyr, skal driftsansvarlige så snart som praktisk mulig sikre at veterinær eller fiskehelsebiolog vurderer helsesituasjonen i hele anlegget og gjennomfører relevante undersøkelser og prøveuttak for å fastslå årsaken. Dersom forholdene vedvarer, skal ny vurdering gjennomføres innen 14 dager med mindre årsaksforholdene er entydig og avklart. Driftsansvarlige skal så snart som praktisk mulig melde fra til Mattilsynet dersom årsaksforholdene fortsatt er uavklart etter at ny vurdering er gjennomført.
Ved unormal dødelighet og andre tegn på alvorlig sykdom hos viltlevende akvatiske dyr, skal enhver fysisk eller juridisk person så snart som praktisk mulig melde fra til Mattilsynet.
Melding skal gis på den måten Mattilsynet anviser.
Se hele forskriften (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no

3.3 Risikovurdering og beredskapsplan

Regelverket stiller krav om risikovurderinger. Transportør skal også risikovurdere hvert enkelt oppdrag ut fra faktaopplysninger som er relevante for den aktuelle forestående transporten/håndteringen.

Dersom det er opplysninger som tilsier at en transport/håndtering av fisk ikke vil være fiskevelferdsmessig forsvarlig, skal transporten/håndteringen ikke gjennomføres.  Det er viktig i denne sammenhengen at transportør tar egne vurderinger om hvorvidt fisken er skikket til transport eller behandling.  

Det skal foreligge beredskapsplaner for å ivareta biosikkerhet og fiskevelferd i krisesituasjoner. Planene skal beskrive tiltak som skal iverksettes for å forhindre og håndtere akutte hendelser.    

For å sikre at beredskapsplaner er oppdatert og tilpasset dagens behov, skal de evalueres jevnlig og de bør gjennomgås årlig. Gjennomgang av beredskapsplan kan med fordel også involvere fiskehelsetjenesten som en viktig samarbeidspartner. Det er viktig at alle ansatte er involvert i denne prosessen og har mulighet til å komme med innspill og forslag til forbedringer.

Regelverk

  1. Forskrift om IK-Akvalkultur § 5 Internkontrollens innhold, tredje ledd bokstav f
  2. Forskrift om transport av akvakulturdyr § 11
Forskrift om IK-Akvalkultur § 5 Internkontrollens innhold, tredje ledd bokstav f
§ 5. Internkontrollens innhold
Internkontrollen skal tilpasses virksomhetens art, aktiviteter, risikoforhold og størrelse i det omfang som er nødvendig for å etterleve krav i eller i medhold av akvakulturlovgivningen.
Består virksomheten av flere driftsenheter, skal internkontrollen tilpasses hver enkelt driftsenhet.
Internkontroll er å
  1. a.
    sørge for at de lover og forskrifter i akvakulturlovgivningen som gjelder for virksomheten, er tilgjengelig, og ha oversikt over de krav som gjelder for virksomheten,
  2. b.
    ha oversikt over virksomhetens organisasjon, herunder hvordan ansvar, oppgaver og myndighet knyttet til etterlevelse av akvakulturlovgivningen er fordelt i virksomheten,
  3. c.
    sørge for at arbeidstakerne har tilstrekkelige og oppdaterte kunnskaper om og ferdigheter i virksomhetens internkontroll,
  4. d.
    sørge for at arbeidstakerne medvirker slik at samlet kunnskap og erfaring utnyttes,
  5. e.
    fastsette overordnede mål med tilhørende konkrete og evaluerbare delmål i internkontrollarbeidet, og utarbeide planer og tiltak for å oppnå målene,
  6. f.
    kartlegge farer og problemer og på denne bakgrunn vurdere risiko, og utarbeide tilhørende planer og tiltak for å redusere risikoforholdene,
  7. g.
    iverksette rutiner for å forebygge, avdekke og rette opp avvik fra krav fastsatt i eller i medhold av akvakulturlovgivningen, og
  8. h.
    foreta systematisk overvåking og gjennomgang av internkontrollen for å sikre at den fungerer som forutsatt.
Internkontrollen skal dokumenteres i den form og i det omfang som er nødvendig på bakgrunn av virksomhetens art, aktiviteter, risikoforhold og størrelse. Dokumentasjon som følger av krav i eller i medhold av akvakulturlovgivningen, for eksempel instrukser, tillatelser, kompetansebevis, sertifikater o.l., skal inngå.
Krav som følger av annet og tredje ledd skal dokumenteres skriftlig.
Se hele forskriften (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no

Forskrift om transport av akvakulturdyr § 11
§ 11. Forsvarlig drift, beredskapsplan og vurdering av risikofaktorer
Driften skal være smittehygienisk og fiskevelferdsmessig forsvarlig. Det skal foreligge en beredskapsplan for å ivareta smittehygiene og fiskevelferd i krisesituasjoner. Den skal gi oversikt over smittehygieniske og fiskevelferdsmessige tiltak som er aktuelle å iverksette for å forhindre og eventuelt håndtere akutte hendelser og massedød, herunder håndtering av døde akvakulturdyr, avliving av akvakulturdyr og varsling av hendelser til mottaker og Mattilsynet.
Før transport skal risikofaktorer som kan påvirke fiskevelferden og helsen til akvakulturdyr som transporteres, samt helsen til akvatiske dyr langs transportruten og på bestemmelsesstedet, vurderes.
Se hele forskriften (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no

3.4 Kommunikasjon med leverandør og mottaker av fisken

Skipper og sjåfør skal innhente relevant fiskehelse og -velferdsinformasjon i forkant av transportoppdraget.

Transportøren skal nekte å gjennomføre transportoppdraget, dersom denne mener forsvarlig fiskehelse og fiskevelferd ikke vil bli ivaretatt.      

For å sikre at fisken blir forsvarlig levert eller mottatt, skal transportøren informere mottakeranlegget om eventuelle forsinkelser eller annen endring i transporttid eller metode. Transporten skal gjennomføres uten unødige forsinkelser.  

Regelverk

Forskrift om transport av akvakulturdyr
§ 13. Ansvarsforhold og informasjonsplikt
Avsender plikter å sikre at fiskene som skal transporteres er skikket til å gjennomføre hele transporten. Avsender plikter å sørge for at mottaksanlegget i god tid får melding om hvilket transportmiddel som nyttes, tiden for transportens avgang og beregnet ankomsttid.
Transportør eller sjåfør/skipper skal kreve at avsenderanlegget oppgir all informasjon om fisken som kan være av betydning for gjennomføring av transporten og for fiskens velferd.
Ved forsinkelse eller endring i transporttid eller -måte, plikter sjåfør/skipper å underrette mottaksanlegget så denne kan sikre at fiskene blir mottatt på forsvarlig måte.
Mottaksanlegget plikter å holde seg underrettet om ankomsttid, og å klargjøre for og ta imot fisken på forsvarlig måte.
§ 14. Generelle velferdsmessige krav til transporten
Transporten skal gjennomføres på en skånsom måte som er tilpasset fiskens art, alder, utviklingsstadium, kondisjon, sultetid og vanntemperatur.
Transporten skal gjennomføres uten unødige forsinkelser. Transporttiden og tetthet skal være tilpasset forhold som kan ha betydning for fiskens velferd. Ved lengre transporter skal det legges særlig vekt på vannkvalitet, vanntemperatur og tetthet. Ved transport i lukket system må forsvarlige nivåer av CO2 og O2 vies spesiell oppmerksomhet.
Fisk som i utgangspunktet ikke er skikket for transport, kan likevel transporteres dersom dette totalt sett ansees som mest forsvarlig ut fra hensynet til fiskehelse og fiskevelferd.
§ 19. Generelle smittehygieniske krav til transport
Akvakulturdyr skal transporteres så raskt som mulig til bestemmelsesstedet. Transporten skal gjennomføres på en måte som sikrer helsen til:
  1. a.
    akvakulturdyrene som transporteres,
  2. b.
    akvakulturdyrene på bestemmelsesstedet, og
  3. c.
    akvatiske dyr som passeres under transporten.
Fisk, unntatt akvariefisk, fra ulike akvakulturanlegg skal ikke transporteres samtidig i samme transportenhet.
Se hele forskriften (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no

3.5 Kompetansekrav

Transportenheten skal ha tilstrekkelig personell med nødvendig kompetanse til å ivareta fiskens fiskehelse og velferd under transport, håndtering, lasting og lossing osv.

I forbindelse med godkjenning skal dette dokumenteres gjennom kursbevis.  

Kursbevisene for fiskehelse- og velferdskurs gjelder for maksimalt fem år, og det skal være rutiner som sikrer at mannskapet til enhver tid har godkjent kursbevis.   

Regelverk

Forskrift om transport av akvakulturdyr § 12
§ 12. Kompetanse
Transportør, sjåfør/skipper og annen med ansvar for akvakulturdyrene skal ha nødvendig kunnskap om transportformen og om akvakulturdyrenes atferdsmessige og fysiologiske behov.
Det skal sikres at det er tilstrekkelig personell med nødvendig kompetanse til å ivareta fiskens velferd til enhver tid.
Nødvendig kompetanse i henhold til første og andre ledd skal dokumenteres gjennom praktisk og teoretisk opplæring i regi av næringen. Opplæringen skal inneholde følgende elementer og skal gjentas hvert femte år:
  1. a.
    aktuelle krav som er nedfelt i transportforordningen og denne forskriften
  2. b.
    artens fysiologi, naturlige behov og atferd og en forståelse av stress og sykdom og hvordan fisken reagerer på stresspåvirkninger eller i forbindelse med sykdom
  3. c.
    forhold som er av betydning ved håndtering av fisk og som påvirker deres velferd
  4. d.
    vannkvalitet, herunder vannkvalitetsparametere, overvåking av disse og tiltak for å opprettholde en god vannkvalitet (både i åpent og lukket system)
  5. e.
    betydningen av kjøremønster (både sjø og land) for velferden til fiskene.
Se hele forskriften (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no

3.6 Vedlikehold, renhold og desinfeksjon

Godt vedlikehold av brønner, fiskeførende rør, sirkulasjonsrør og utstyr osv. er avgjørende for at rengjøring og desinfeksjon kan gjennomføres etter hensikten.

Ved tilsyn vil Mattilsynet kontrollere at prosedyrer og rutiner for vedlikehold, rengjøring og desinfeksjon etterleves. Slitasje, malingsavskalling og rustflekker i brønner og tanker skal kontinuerlig utbedres. Det skal være gode og regelmessige rutiner for vedlikehold og utbedringer. Det gjelder også rengjøring av utvendig skrog under vannlinje (brønnbåter), thrustere, propellhus osv.

Godkjente produkter skal benyttes i tråd med bruksanvisning, og mannskapet skal ha kontroll med at blandingsforhold av vaske- og desinfeksjonsmiddel og virke- og kontakttid ved bruk følges. 

Se listen: Godkjende desinfeksjonsmiddel for akvakultur

Det skal utøves egenkontroll med utført renhold og desinfeksjon. Egenkontrollene og desinfeksjonsattester skal dokumenteres i internkontrollsystemet, for blant annet å forbedre risikovurderinger, rutiner og biosikkerhetsplaner.

Krav til attestert renhold og desinfeksjon   

Enkeltvedtak og restriksjonssoneforskrifter kan stille krav til at autorisert fiskehelsepersonell attesterer vask og desinfeksjon av transportenheten. Attesten skal gi tilstrekkelig beskrivelse over hva som er kontrollert og resultatet av kontrollen. Attestene skal signeres og tidfestes av fiskehelsepersonell i tråd med krav om journalføring i dyrehelsepersonelloven § 28. Ved omvask av hele eller deler av transportenheten, skal etterkontrollen dokumenteres tilfredsstillende i internkontrollsystemet. Behov for avvikshåndtering må vurderes i hvert tilfelle.   

Regelverk
  1. Forskrift om transport av akvakulturdyr §§ 6 og 20
  2. Dyrehelsepersonelloven § 28
Forskrift om transport av akvakulturdyr §§ 6 og 20
§ 6. Forhold som vurderes ved godkjenning
For at godkjenning skal kunne gis må transportenheten tilfredsstille krav som er fastsatt i denne forskriften, samt krav i forskrift 8. februar 2012 nr. 139 om næringsmessig transport av dyr, jf. forordning (EF) nr. 1/2005 vedlegg I, kapittel II med hensyn til utforming, konstruksjon og vedlikehold. Det skal foreligge et internkontrollsystem som sannsynliggjør at krav til smittehygienisk og velferdsmessig forsvarlig drift, herunder om kompetanse, rutiner for rengjøring og desinfeksjon, dødfiskhåndtering, overvåking av vannkvalitet, uttak av vannkvalitetsprøver og journalføring, kan etterleves.
Brønnbåter som ikke har utstyr for behandling av transportvann i henhold til § 22 annet ledd, kan bare godkjennes for lukket transport av settefisk og stamfisk. Med lukket transport menes her at transportvannet tas inn fra akvakulturanlegget som fisken kommer fra, og at det ikke tas inn eller slippes ut vann under transporten.
§ 20. Rengjøring og desinfeksjon av transportenhet som gjenbrukes
Dersom det ikke benyttes engangsemballasje skal transportenhet rengjøres og desinfiseres i følgende tilfeller:
  1. a.
    Før hver enkelt transport av akvakulturdyr til akvakulturanlegg, havbeite eller annet utsett. Desinfeksjon kan unnlates når:
    1. 1.
      gjentatte transporter av smolt eller settefisk fra ett settefiskanlegg til samme mottaksanlegg anses som en operasjon (kippkjøring),
    2. 2.
      avstanden mellom settefiskanlegget og matfiskanlegget er kort, og
    3. 3.
      det iverksettes nødvendige tiltak for å hindre spredning av smitte under lasting fra båt, utstyr, mv. til settefiskanlegget.
  2. b.
    Etter at transporter er gjennomført fra ett akvakulturanlegg eller akvakulturområde for bløtdyr til slakteri eller tilvirkningsanlegg, og før man begynner på tilsvarende transporter fra et annet akvakulturanlegg eller akvakulturområde for bløtdyr.
  3. c.
    Etter at slaktefisk er losset ved slakteri hvor det oppbevares fisk i ventemerd fra andre akvakulturanlegg.
  4. d.
    Etter at slaktefisk er losset ved slakteri hvor det samtidig losses fisk fra andre akvakulturanlegg.
  5. e.
    Etter gjennomført transport av akvakulturdyr fra akvakulturanlegg eller akvakulturområde for bløtdyr, som er pålagt restriksjoner som følge av listeført smittsom sykdom.
  6. f.
    Etter at transportenheten har vært brukt til andre oppdrag i akvakulturanlegg med håndtering av levende fisk uten at fisken er transportert.
Transportutstyret skal være tømt for akvakulturdyr før rengjøring og desinfeksjon gjennomføres. Rengjøringen skal sikre at belegg og organisk materiale fjernes før desinfeksjon gjennomføres.
Se hele forskriften (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no

Dyrehelsepersonelloven § 28
§ 28. Utstedelse av faglige attester og erklæringer
En attestutsteder må være varsom, nøyaktig og objektiv. Dokumentet skal være korrekt og bare inneholde opplysninger som er nødvendige for formålet. Dyrehelsepersonell som er inhabile etter forvaltningsloven § 6, skal ikke utstede attest eller lignende erklæring.
Se hele loven (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no

3.7 Utstyr for desinfeksjon av transportvann, posisjoneringsutstyr og ventiler

Godkjenning av for eksempel UV-anlegg (Veterinærinstituttet), Ozon-anlegg (Direktoratet for medisinske produkter/DMP) og installasjon av godkjent posisjoneringsutstyr (bekreftes av Fiskeridirektoratet), skal være vedlagt søknaden.  

Merk at noen godkjenninger av desinfeksjonsutstyr er midlertidige, og at utstyret som benyttes skal ha gyldig godkjenning.

Bunnventilstatus (åpen/lukket) skal være koblet til fartøyets geografiske posisjon og tidspunkt (dato og klokkeslett) og loggføres i et elektronisk system. Med bunnventil menes både bunnventil og bunnluker/brønnventil. Dataene skal være tilgjengelig for Mattilsynet i minst fem år.

Brønnbåter som har utstyr for desinfeksjon av transportvannet, skal ta vannprøver minimum en gang pr måned. Prøvene tas på punkter før og etter desinfeksjon av vannet, og sendes laboratorium for analyse uten forsinkelse. Analysesvarene skal vurderes av ansvarlig på brønnbåten med hensyn til transmisjon og sammenligning av analyseparameter før og etter desinfeksjon, og journalføres. Analysesvar som eventuelt avviker fra regelverkskrav om tilfredsstillende desinfeksjon, skal avviksføres og følges opp med nye prøver så snart som mulig.

Nærings- og fiskeridepartementet har bestemt at innen 10 km fra oppdrettsanlegg gjelder at det skal være lukket transport, men UV-desinfeksjon av inntaksvann/avløpsvann ombord kan sidestilles med lukket transport med tanke på biosikkerhet.

Brønnbåter som ikke har utstyr for desinfeksjon av transportvannet, kan bare transportere settefisk eller stamfisk i fysisk lukket transport. Dette blir et vilkår i en eventuell godkjenning.

Regelverk

Forskrift om transport av akvakulturdyr § 6
§ 6. Forhold som vurderes ved godkjenning
For at godkjenning skal kunne gis må transportenheten tilfredsstille krav som er fastsatt i denne forskriften, samt krav i forskrift 8. februar 2012 nr. 139 om næringsmessig transport av dyr, jf. forordning (EF) nr. 1/2005 vedlegg I, kapittel II med hensyn til utforming, konstruksjon og vedlikehold. Det skal foreligge et internkontrollsystem som sannsynliggjør at krav til smittehygienisk og velferdsmessig forsvarlig drift, herunder om kompetanse, rutiner for rengjøring og desinfeksjon, dødfiskhåndtering, overvåking av vannkvalitet, uttak av vannkvalitetsprøver og journalføring, kan etterleves.
Brønnbåter som ikke har utstyr for behandling av transportvann i henhold til § 22 annet ledd, kan bare godkjennes for lukket transport av settefisk og stamfisk. Med lukket transport menes her at transportvannet tas inn fra akvakulturanlegget som fisken kommer fra, og at det ikke tas inn eller slippes ut vann under transporten.
Se hele forskriften (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no

3.8 Vannkvalitet og vanntemperatur

Fisk skal overvåkes og sikres god vannkvalitet og tilstrekkelig vannmengde tilpasset art, alder, utviklingstrinn og kondisjon under transporten.

Fiskens velferd skal kontrolleres og ivaretas under hele transporten. Ved transport i brønnbåt skal overvåkning også skje ved bruk av kamera.

Ved transporter over to timer skal O2 og pH overvåkes ved kontinuerlig måling og være koblet opp til alarmsystem. Verdiene skal journalføres. For O2- og pHverdiene forventer Mattilsynet at det settes faste objektive grenseverdier. For salinitet og temperatur foregår endringene langsommere, men også disse verdiene skal overvåkes. Det er viktig at vurderingene av vannkvaliteten gjøres av kompetent personell som kan agere og iverksette eventuelle tiltak på kort tid.

Journalen skal være tilgjengelig for lastens leverandør og mottaker, samt for Mattilsynet. Journal for tidligere turer skal oppbevares tilgjengelig for Mattilsynet i fem år. På brønnbåt kan dekksdagbok benyttes som journal, så fremt den inneholder de registreringer som kreves journalført.

Regelverk

Forskrift om transport av akvakulturdyr §§ 16–18
§ 16. Vannkvalitet og vannvolum
Fisk skal sikres god vannkvalitet og tilstrekkelig vannmengde tilpasset art, alder, utviklingstrinn, kondisjon m.m.
Vannkvaliteten skal overvåkes. Innholdet av karbondioksid og totalammonium nitrogen i transportvannet skal holdes lavt. Ved transporter som varer i mer enn 2 timer skal det foretas systematisk måling av O2 , pH, salinitet og temperatur og utarbeides prosedyrer for tiltak ved fare for uheldige nivåer. Måling av pH kan erstattes med måling av CO2 . Transport av mindre mengder fisk i plastposer er unntatt fra kravet om systematiske målinger. I nærmere definerte tilfeller skal det tas ut vannprøver for analysering med hensyn på CO2 og totalammonium nitrogen. Egnede flasker for prøvetaking skal forefinnes på transportmiddelet.
Transportmidlet skal ha egnet utstyr for oksygentilsetting ved behov. Brønnbåter skal ha regulerbare ventiler for å sikre tilstrekkelig vanngjennomstrømning.
Eventuell totalgassovermetning generert av luft i rør og pumper og fra fylling av brønn, skal fjernes ved aktiv lufting før fisk overføres til transportmiddelet.
§ 17. Særlig om vannkvalitet og vannvolum i lukket system
Transport i brønnbåt med lukkete ventiler, i bil og kar, herunder også de transporter som kun tidvis skjer lukket, må planlegges slik at god vannkvalitet opprettholdes. Dette innebærer også at det må tas hensyn til hyppighet av vannskifte og mulige steder for hvor dette kan gjennomføres.
Transportenheten skal ha egnet utstyr og tilpasninger av transportsystem for å opprettholde forsvarlig vannkvalitet når vannet resirkuleres.
Ved lasting av fisk på lukket system skal det være mulig å fraskille brukt oppdrettsvann og fisk.
Ved transport av fisk med lukket system skal manøvrer som medfører plutselig hevning av pH i et transportvann med høye akkumulerte nivå av totalammonium nitrogen unngås.
§ 18. Håndtering, tilsyn og stell
Fiskens velferdsforhold skal kontrolleres regelmessig og vedlikeholdes på en egnet måte. Ved transport i brønnbåt skal tilsyn med fisken også skje ved bruk av kamera.
Håndtering, herunder trenging, pumping eller trykksetting, skal skje på en skånsom måte og med et forsvarlig tempo. Lasting og lossing skal skje mest mulig uten opphold. Pumpeavstanden skal være så kort som mulig. Ved pumping av fisk skal det sørges for at pumpehøyde, trykk og fallhøyde er slik regulert at skade unngås.
Fisk skal ikke håndteres unødig, og trenging skal gjennomføres uten skade eller unødig påkjenning på fisken og begrenses i omfang og tid. Fisken skal under håndtering ha forsvarlig vannkvalitet ut fra artens behov. Under trenging skal oksygennivået kontrolleres ved bruk av egnet måleutstyr.
Dersom fisken viser atferdsendringer utover det normale under håndtering, skal det straks iverksettes nødvendige tiltak for å sikre fiskens velferd.
Se hele forskriften (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no

3.9 Biosikkerhet

Biosikkerhet er en samlebetegnelse på tiltak for å hindre introduksjon til, oppformering og spredning av sykdom/smitte. Innenfor havbruk brukes biosikkerhet om forebygging og kontroll av smittsomme fiskesykdommer.

For å forebygge spredning av smittsomme fiskesykdommer stiller matloven §19 krav til å utvise nødvendig aktsomhet.   

Transportør skal innarbeide og sørge for gode biosikkerhetsrutiner i internkontrollen. Transportenhet som utøver behandling eller håndtering, skal utarbeide en biosikkerhetsplan.

Se veilederen Godkjenning og biotryggingsplan for fartøy som behandlar eller handterer fisk om bord

Transportør skal til enhver tid gjøre seg kjent med relevante restriksjonssoner og de krav som gjelder for sin transport. Barentswatch er et godt verktøy til dette.      

Vilkårene for transporten etter påviste listeførte sykdommer kommer frem av enkeltvedtak eller restriksjonssoneforskrift. Dette kan eksempelvis være vilkår om godkjenning av transportrute eller gjennomført attestert vask og desinfeksjon. 

Ansvarlig sjåfør/skipper skal gjennom risikovurderinger og rutiner for vask, desinfeksjon og attestasjon, loggføring av kjøreruter med tidspunkt (dato, klokkeslett) og posisjon for åpning og lukking av ventiler, kunne dokumentere sine rutiner for å forebygge smittespredning.

Dersom brønnbåten utøver lusebehandling med installert enhet om bord, skal fartøyet også utarbeide og implementere en biosikkerhetsplan i tråd med akvabiosikkerhetsforskriften. Transportør må også forholde seg til både leverandørens og mottagerens biosikkerhetsplan.   

Se veilederen Biosikkerhetsplan

Regelverk

  1. Matloven § 19
  2. Akvabiosikkerhetsforskriften §§ 4 og 7
  3. Forordning (EU) 2020/691 artikkel 34
Matloven § 19
§ 19. Dyrehelse
Enhver skal utvise nødvendig aktsomhet, slik at det ikke oppstår fare for utvikling eller spredning av smittsom dyresykdom.
Levende dyr skal ikke omsettes, tas inn i dyrehold, flyttes eller settes ut når det er grunn til mistanke om smittsom dyresykdom som kan gi vesentlige samfunnsmessige konsekvenser.
Kongen kan gi nærmere forskrifter for å forebygge, overvåke og bekjempe dyresykdommer og smittestoffer, herunder om:
  1. a.
    klassifisering og gruppering av sykdommer og smittestoffer,
  2. b.
    oppretting av soner med ulik helse- og sykdomsstatus samt epidemiologisk atskilte regioner,
  3. c.
    godkjenning og bruk av vaksiner og annen medikamentell behandling til dyr,
  4. d.
    flytting, transport, omsetning og bruk av levende og døde dyr, animalske biprodukter, gjenstander mv.,
  5. e.
    kontroll av avlsdyr, uttak av kjønnsprodukter og reproduksjon av dyr,
  6. f.
    adgangsbegrensninger for personer som kan føre med seg smitte til bygninger som brukes til dyr, fôr eller utstyr til dyr, og om plikt til å la sin person og medbrakte gjenstander desinfiseres, og
  7. g.
    krav om å oppgi relevant informasjon om et dyrs helse ved overdragelse.
Se hele loven (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no

Akvabiosikkerhetsforskriften §§ 4 og 7
§ 4. Forflytninger av akvatiske dyr og produkter av akvatiske dyr
EØS-avtalens vedlegg I kapittel I del 1.1. nr. 13j (forordning (EU) 2020/990) med utfyllende bestemmelser til europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2016/429 når det gjelder krav til dyrehelse og sertifikater ved forflytninger i Unionen av akvatiske dyr og animalske produkter av akvatiske dyr gjelder som forskrift med de tilpasninger som følger av vedlegg I kapittel I, protokoll 1 til avtalen og avtalen for øvrig.
§ 6a. Ytterligere krav til godkjenning, akvakulturanlegg på land
Alt inngående sjøvann som brukes i akvakulturanlegg på land skal forbehandles og desinfiseres. Inntaksvann til akvakulturanlegg skal filtreres gjennom filter/silanordning med poreåpning/spaltebredde ≤ 0,3 mm før videre behandling. Desinfeksjon skal skje ved UV-bestråling med UV-dose ≥ 25 mWs/cm2, eller annen metode godkjent av Veterinærinstituttet som sikrer lik eller bedre desinfeksjonseffekt.
Alt inngående ferskvann som brukes i akvakulturanlegg på land fra kilder som har oppvandrende anadrom fisk eller annen aktivitet som kan medføre smitterisiko, skal forbehandles og desinfiseres. Inntaksvann til akvakulturanlegg skal filtreres gjennom filter/silanordning med poreåpning/spaltebredde ≤ 0,3 mm før videre behandling. Desinfeksjon skal enten skje ved UV-bestråling med UV-dose ≥ 25 mWs/cm2, med ozonering til restozon ≥ 0,1 mg/l etter 3 minutters kontakttid, eller annen metode godkjent av Veterinærinstituttet som sikrer lik eller bedre desinfeksjonseffekt.
Første og annet ledd gjelder all produksjon av fisk, uavhengig av art og livsstadium, i akvakulturanlegg på land.
Se hele forskriften (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no

Forordning (EU) 2020/691 artikkel 34
Artikkel 34
Journalføringsplikt for driftsansvarlige for godkjente fartøyer eller andre godkjente mobile anlegg der akvakulturdyr holdes midlertidig for å behandles eller gjennomgå andre prosedyrer knyttet til dyrehold
I tillegg til opplysningene som kreves i artikkel 186 nr. 1 i forordning (EU) 2016/429, skal driftsansvarlige for godkjente fartøyer eller andre mobile anlegg der akvakulturdyr holdes midlertidig for å behandles eller gjennomgå andre prosedyrer knyttet til dyrehold, føre journal over og oppbevare følgende opplysninger:
  1. a.
    Det unike godkjenningsnummeret som vedkommende myndighet har tildelt fartøyet eller andre mobile anlegg.
  2. b.
    Dato og klokkeslett for når akvakulturdyrene ble lastet om bord på det godkjente fartøyet eller inn i andre godkjente mobile anlegg.
  3. c.
    Navn, adresse og unikt registrerings- eller godkjenningsnummer for hvert akvakulturanlegg der det ble lastet og losset akvakulturdyr, dersom det er relevant.
  4. d.
    Datoen når og stedet hvor fartøyet eller andre mobile anlegg ble fylt med vann før lasting, og dersom det er relevant, vannet ble skiftet ut mellom lasting og lossing.
  5. e.
    Nærmere opplysninger om ruten fra et akvakulturanlegg til et annet, dersom det er relevant.
  6. f.
    Nærmere opplysninger om hver behandling eller hver prosedyre knyttet til dyrehold som finner sted på det godkjente fartøyet eller i andre godkjente mobile anlegg.
  7. g.
    Biosikkerhetsplanen for det godkjente fartøyet eller andre godkjente mobile anlegg og dokumentasjon på at planen gjennomføres.
  8. h.
    Alle andre dokumenter som følger med akvakulturdyrene, dersom det er relevant.
Se hele forskriften (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no

3.10 Behandlings- og håndteringsenhet installert på fartøy

All behandling av fisk, eksempelvis sortering og avlusing på/i lekter og behandlingsfartøy, omfattes av bestemmelser i matloven, dyrevelferdsloven og dyrehelsepersonelloven. 

Det betyr at dette lovverket legges til grunn ved gjennomføring av arbeidsoperasjoner der fartøyet ligger stille.    

Matloven ansvarliggjør både oppdretter, rederi og brønnbåtens mannskap for å forhindre faren for spredning av sykdommer mellom lokaliteter ved flytting av fartøy og utstyr.   

Transportenheten har eget ansvar for både velferden til fisk i rør og om bord, samt for biosikkerheten. Tilsvarende har eier av fisken et juridisk ansvar for at fisken håndteres forsvarlig også når en leier inn utstyr og personell til selve gjennomføringen av behandlingen, eksempelvis lusebehandling eller sortering av fisk.   

Det er krav om at innretninger og utstyr som benyttes på transportenheten skal være utprøvd og dokumentert velferdsmessig forsvarlig, før de tas i bruk.

Regelverk

  1. Forskrift om transport av akvakulturdyr § 15
  2. Akvakulturdriftsforskriften § 20
Forskrift om transport av akvakulturdyr § 15
§ 15. Transportmiddelet
Vannbehandlingssystemer og transportmetoder som transport i plastposer mv., skal være egnet ut fra fiskevelferd.
Nye transportmetoder, innretninger og utstyr skal være utprøvd, og dokumentert velferdsmessig forsvarlige, før de frembys eller tas i bruk.
Det skal foreligge nødvendig informasjon om hvordan utstyret skal brukes for å ivareta velferden. For pumper og tilhørende utstyr skal det foreligge en angivelse for hvilke fiskestørrelser det er tilpasset for, og antall fisk som kan transporteres gjennom systemet per tidsenhet.
Ved strømbrudd, teknisk svikt eller annen feil, skal bruker, uten unødig opphold, sikre fiskens velferd, ved alternative løsninger inntil utbedring er foretatt.
Villfisk skal best mulig forhindres fra å komme inn i transportmiddelet underveis.
Se hele forskriften (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no

Akvakulturdriftsforskriften § 20
§ 20. Metoder, installasjoner og utstyr
Metoder, installasjoner og utstyr som brukes til fisk, herunder forflytningsutstyr, rørsystemer og automatisk vaksinasjonsutstyr, skal være egnet ut fra hensynet til fiskevelferd.
Unntatt fra kravet i andre ledd er også utprøving som ikke reguleres av forsøksdyrregelverket og som gjennomføres som nødvendig ledd i å skaffe dokumentasjon om metodens konsekvens for fiskens velferd og under følgende forutsetninger:
  1. a.
    det foreligger en plan for hvordan utprøvingen skal gjennomføres, dokumenteres og evalueres.
  2. b.
    utprøvingen gjennomføres ved bruk av færrest mulig fisk.
  3. c.
    utprøvingen planlegges, gjennomføres, evalueres og dokumenteres i samarbeid med personell med relevant kompetanse innen fiskevelferd og andre aktuelle fagområder.
  4. d.
    uttestingen skal skje etter vitenskapelige prinsipper og skal kunne dokumentere de velferdsmessige konsekvensene av metoden ved den aktuelle bruken.
  5. e.
    det er meldt fra til Mattilsynet om hva som skal utprøves, og start og sluttdato for utprøvingen. Meldingen skal sendes slik Mattilsynet bestemmer. Nærmere krav til meldeplikten fastsettes av Mattilsynet.
  6. f.
    dokumentasjon om metodens, installasjonens eller utstyrets konsekvenser for fiskevelferd, skal sendes slik Mattilsynet bestemmer. Nærmere krav til meldeplikten fastsettes av Mattilsynet.
Se hele forskriften (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no


Vedlegg

Vedlegg A: Dokumenter som skal vedlegges søknaden til ny transportenhet

Benytt søknadsskjemaet Ny primærproduksjon og transport av fiskerivarer og muslinger m.m fra Mattilsynets skjematjeneste.

Mattilsynets skjematjeneste

Legg ved følgende dokumentasjon: 

  1. Risikoanalyse av forhold som angår fiskevelferd, fiskehelse og biosikkerhet, samt forsvarlighetsvurderinger før oppdrag 
  2. Sentrale prosedyrer med tanke på fiskevelferd og smittehygiene, herunder  
    1. Dødfiskhåndtering 
    2. Rengjøringsprosedyre og renholdskontroll 
    3. Vedlikeholdsprosedyrer for overflater og utstyr som gjelder fiskevelferd, fiskehelse og biosikkerhet 
  3. Dokumentasjon på gjennomført fiskehelse- og velferdskurs for personell på transportenheten 
  4. Beredskapsplaner og varslingsrutiner 
  5. Tegning av pumper, rørsystemer, brønner, desinfeksjonsanlegg for transportvann og eventuelle behandlingsenheter 
  6. Beskrivelse av sensor- og alarmsystemer 
  7. Bekreftelse på at overflater er behandlet med næringsmiddelgodkjent maling/materialer 
  8. Utskrift fra logg som viser test av lukking og åpning av brønner med tid og posisjon 
  9. Dokumentasjon på innretninger og utstyrets egnethet i forhold til fiskevelferd 
  10. Dokumentasjon på at utstyr som skal være godkjent er godkjent:  Desinfeksjonsanlegg for transportvann, posisjoneringssystem (her må også dokumentasjon på aktivering følge med)  
  11. Bekreftelse på at desinfeksjonsanlegg for transportvann er installert og prøvekjørt på maks belastning, i henhold til vilkår i godkjenningsbrevet for desinfeksjonsanlegget. Herunder også gjennomført funksjonstest av anlegget 
  12. Prøvesvar for UV-transmisjon og bakteriologi fra UV-anlegg 
  13. Drift og vedlikehold av desinfeksjonsanlegg for transportvann

Send kun inn dokumentasjon på utstyr som er relevant for transportmiddelet. 

Vedlegg B: Dokumenter som skal vedlegges søknaden til regodkjenning

Benytt søknadsskjema Ny primærproduksjon og transport av fiskerivarer og muslinger m.m fra Mattilsynets skjematjeneste. 

Mattilsynets skjematjeneste

Legg ved følgende dokumentasjon: 

  1. Den siste internrevisjonsrapport for transportmiddelet 
  2. Risikoanalyse av forhold som angår fiskevelferd, fiskehelse og biosikkerhet 
  3. Sentrale prosedyrer med tanke på fiskevelferd og smittehygiene, herunder 
    1. Dødfiskhåndtering 
    2. Rengjøringsprosedyre og renholdskontroll (brønner, pumper, filtere osv.)
    3. Vedlikeholdsprosedyrer for overflater og utstyr som gjelder fiskevelferd, fiskehelse og biosikkerhet 
  4. Dokumentasjon på gjennomført fiskehelse- og velferdskurs for personell på transportenheten 
  5. Beredskapsplaner og varslingsrutiner 
  6. Dokumentasjon på innretninger og utstyrets egnethet i forhold til fiskevelferd 
  7. Dokumentasjon på at utstyr som skal være godkjent er godkjent:  Desinfeksjonsanlegg for transportvann, posisjoneringssystem (her må også dokumentasjon på aktivering følge med)  

Foruten det som går konkret fram av § 5 i transportforskriften ber vi om at dere legger ved:   

  1. De siste fem (hvis det finnes) avviksbehandlingene som er relatert til fiskevelferd, eller tekniske avvik som kan ha påvirkning på fisk/vannkvalitet/UV-behandling 
  2. Oversikt over utløste alarmer relatert til fiskevelferd og fiskehelse siste tre måneder som demonstrerer at systemet er dekkende
  3. De siste fem attesterte rengjøringer etter oppdrag i ILA- eller PD-soner, samt noen egenkontroll-dokumentasjoner, eller de fem siste attesterte rengjøringer dersom dere ikke har hatt oppdrag i spesielle soner 
  4. Legg ved siste attesterte rengjøringsrapport dersom det har vært overgang til smolttransport 
  5. Turrapporter etter de siste fem oppdrag i ILA eller -PD-soner, helst også noen smolttransporter hvis aktuelt 
  6. De siste fem prøvesvar for bakteriologi fra UV-anlegg for transportvann, både settefisktransport og matfisktransport 

Send kun inn dokumentasjon på utstyr som er relevant for transportmiddelet.  

Vedlegg C: HMS ved inspeksjon