Høring

Publisert
Høringsfrist

Hovedinnholdet i forskriftsutkastet 

Høringen gjelder endringer i grenseverdier (MRL) for plantevernmiddelrester i mat og forvarer. Forordning (EU) 2024/331 sendes på høring og endrer grenseverdier (MRL) for det aktive stoffet oksamyl. 

Bakgrunn  

Forordningene som høres allerede gjeldene i EU. Det er i praksis begrensede muligheter for å påvirke innholdet i den norske gjennomføringsforskriften og høringen gjennomføres hovedsakelig av informasjonshensyn.

De nye grenseverdiene er vurdert, risikohåndtert og vedtatt av Standing Committee on Plants, Animals, Food and Feed, Plant Protection Products - Pesticide Residues (PAFF PPP PR). Norge deltar på disse møtene der sakene diskuteres og senere stemmes over. Grenseverdiene (MRL) fastsettes på bakgrunn av European Food Safety Authority (EFSA) sine saklige begrunnelser (reasoned opinions) og annen relevant informasjon.  EFSAs vurderinger kan man finne på EFSAs internettsider; http://www.efsa.europa.eu/en/publications/efsajournal.htm.

Detaljer om endringene av grenseverdier (MRL) for aktuelle plantevernmidler for ulike produkter/produktgrupper kan finnes i EUs plantevernmiddeldatabase EU Pesticides Database. http://ec.europa.eu/food/plant/pesticides/eu-pesticides-database/

Detaljer om endringene i MRL kan finnes ved enkle søk i databasen. Ved å trykke på «export history» vil man kunne se historikken for endringer av MRL for den enkelte kombinasjon av plantevernmiddel og produkter: det er kun mulig å få opp historikken for et aktivt stoff av gangen, men man kan velge alle produkter.

Innholdet i forordning (EU) 2024/331 av 19. januar 2024 

Forordningen endrer grenseverdier (MRL) for det aktive stoffet oksamyl. Godkjenningen til oksamyl som aktivt stoff (plantevernmiddel) i EU/EØS gikk ut i 2023 etter at stoffet ikke ble regodkjent i forbindelse med en revurderingsprosess.

Lenke til forordningstekst: forordning (EU) 2024/331

I forbindelse med revurdering av godkjenningen til stoffet ble det fastsatt lavere toksikologiske referanseverdier for stoffet (akutt referanseverdi og akseptabelt daglig inntak).

Det er fastsatt CODEX-grenseverdier for oksamyl, men disse er for de fleste produktene fastsatt ved 0,01 mg/kg. Kommisjonen ba i den forbindelse The European Food Safety Authority (EFSA) om å revurdere eksisterende grenseverdier for stoffet inkludert CODEX-grenseverdier for å vurdere om disse er trygge for forbruker eller må fastsettes lavere grenseverdier.

EU reserverte seg tidligere mot implementering av CODEX-grenseverdiene for agurk (0,02 mg/kg) og sommersquash (0,04 mg/kg) og derfor er gjeldende EU-MRL allerede er 0,01 mg/kg for disse produktene. Øvrige CODEX-MRL-er for oksamyl er fastsatt ved 0,01 mg/kg.

Forordningen (EU) 2024/331 fastsetter alle grenseverdier så lavt som mulig ved kvantifiseringsgrensen (LOQ). Mange produkter får også en lavere grenseverdi enn standardgrenseverdien (0,01 mg/kg), fordi det vurderes å være nødvendig av hensyn til forbrukerbeskyttelse (vurdert ved både kronisk og akutt eksponering).

Grenseverdiene oppføres på vedlegg V i forordning (EF) nr. 396/2005. På vedlegg V brukes for stoffer der grenseverdiene er fastsatt ved kvantifiseringsgrensen LOQ, og dette vedlegget brukes ofte for stoffer som ikke er godkjent i EU.

Fordi endringene innebærer at noen grenseverdier fastsettes lavere gis det 6 måneder utsatt ikrafttredelse før grenseverdiene endres i EU for å gi virksomheter og tredjeland mulighet til å tilpasse seg endringene.

De nye grenseverdiene gjelder fra 11. mai 2024 i EU og vil i Norge tidligst gjelde fra samme dato eller når forordningen fastsettes i norsk regelverk.

Vurderinger   

Mattilsynet vurderer at de nye grenseverdiene er fastsatt slik at hensynet til forbrukernes helse er ivaretatt.

Helserisiko er alltid vurdert når MRL for rester av plantevernmidler fastsettes. EFSA har i forkant av vedtakene vurdert nødvendigheten av å endre grenseverdiene opp mot hensynet til forbrukernes sikkerhet. I EFSAs vurderinger for de respektive stoffer har EFSA konkludert med anbefalte MRLer for enkeltprodukter. I disse vurderingene blir det tatt hensyn til både langtidseksponering og akutt giftighet. Forutsatt lovlig bruk og rester under grenseverdiene vil dette da ikke utgjøre noen helsefare for forbruker. Det er da tatt hensyn til den nyeste kunnskapen om stoffenes toksikologiske egenskaper i vurderingene. Det minste nivå hvor det påvises en langtidsvirkning eller minste nivå hvor det blir påvist akutt helserisiko, danner alltid grunnlag for fastsettelse av grenseverdier.

Detaljer om endringene i MRL kan ved enkle søk finnes i EU Pesticides database. Ved å krysse av i punkt 3 for «MRLs evolution», kan man finne endringer av MRL for den enkelte kombinasjon av plantevernmiddel og produkt:

https://ec.europa.eu/food/plant/pesticides/eu-pesticides-database/public/?event=homepage&language=EN

Mattilsynet vurderer at de nye grenseverdiene er fastsatt slik at hensynet til forbrukernes helse er ivaretatt. Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel. MRLene er vurdert med hensyn til forbrukernes trygghet på bakgrunn av inntaksdata fra 27 europeiske forbrukergrupper og disse er etter dagens kunnskap vurdert å ikke medføre noen helsefare for forbrukere. EFSA vurderingene støtter de nye MRLene som er fastsatt i denne forordningen.

De nye grenseverdiene er vurdert, risikohåndtert og vedtatt av "Standing Committee of Plants, Animals, Food and Feed, Plant Protection Products Pesticide Residues" (SCPAFF-PR).

Konsekvenser 

Rettsaktene krever endring i norsk forskrift 18. august 2009 nr. 1117 om rester av plantevernmidler i næringsmidler og fôrvarer.

Mattilsynet anser at endringene er minimale og at rettsakten;

• ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser verken for næringen eller Mattilsynet.

• ikke får vesentlige administrative konsekvenser for Mattilsynet.

Grenseverdier som vurderes å være støttet av dokumentasjon fastsettes ved revurdering så lavt som mulig basert på tilstrekkelig dokumentasjon for god landbrukspraksis (GAPs).

Revurdering av grenseverdier inkludert revurdering av stoffenes toksikologiske egenskaper i tråd med nye dokumentasjonskrav, oppdaterte inntaksdata og i lys av ny dokumentasjon (kunnskap) er viktig for å sikre at grenseverdiene i regelverket er trygge ved gjeldene beskyttelsesnivå.

Det er viktig å oppheve grenseverdier som ikke vurderes som trygge for forbruker og grenseverdier for eksempel hvis det fastsettes lavere toksikologiske referanseverdier eller hvis fareklassifiseringen for stoffer endres (f.eks. gentoksisitet) samt å oppheve grenseverdier der det ikke lenger er godkjent bruk som støtter grenseverdien i form av bruk i EU, CODEX MRLer eller importtoleranse MRLer. 

Norge har felles regelverk med EU for plantevernmiddelrester i næringsmidler og fôr (EU forordning 396/2005) og rask implementering av regelverket vil være en fordel både med tanke på å sikre norske forbrukere (risikovurderte trygge MRLer) i tillegg til at det er enklere for virksomheter i forbindelse med samhandel, import og eksport av produkter som er omfattet av dette regelverket.

 

Høringssvar 

Alle høringsinnspill vil bli offentliggjort.

Høringsfrist: 03.05.2024.

Gi høringsuttalelse

Fristen for denne høringen har gått ut.

Se høringen (hoering.no)