Veileder til gjødselvareforskriften

Denne veilederen gir en oversikt over forståelsen av viktige regler for deg som produserer, importerer og omsetter gjødselvarer av organisk opphav og visse uorganiske gjødselvarer.

Publisert: 03.02.2025

Reglene finnes i forskrift om produksjon, omsetning og import av gjødselvarer av organisk opphav og visse uorganiske gjødselvarer (gjødselvareforskriften). Regler om lagring og bruk av gjødsel finnes i forskrift om lagring og bruk av gjødsel mv. (gjødselbrukforskriften).

Disse to forskriftene erstattet fra 1. februar 2025 forskrift om gjødselvarer mv. av organisk opphav.

Se veiledning til gjødselbrukforskrifta (landbruksdirektoratet.no)

Bruk veilederen sammen med lov og forskrift

Veilederen erstatter ikke lov og forskrift, og den er ikke juridisk bindende. Du må derfor alltid lese veilederen sammen med matloven og gjødselvareforskriften. Også andre forskrifter kan være relevante.

Du finner mer informasjon om gjødselvareforskriften i høringsnotatet og  i høringssammenstillingen (PDF)

Veilederen er under utvikling.


1. Hvem har plikter etter regelverket?

Virksomheter som produserer, importerer, omsetter eller på annen måte mottar råvarer og gjødselvarer som er listet opp i gjødselvareforskriften § 2 første ledd, har plikter etter regelverket.

Det gjelder uansett om du skal selge varene videre, eller ta dem i bruk i egen virksomhet.

1.1 Det er bare virksomheter som har plikter etter gjødselvareforskriften

Alle private eller offentlige foretak som produserer, bearbeider eller distribuerer innsatsvarer er virksomheter.

Også privatpersoner kan regnes som virksomheter dersom de foretar en av disse aktivitetene. Unntatt fra virksomhetsbegrepet er aktiviteter i privat og ikke-kommersielt øyemed. Det betyr at dersom aktiviteten bare har privat og ikke-kommersielt formål, regnes man ikke som en virksomhet, og har derfor ikke plikter etter gjødselvareforskriften.

1.2 Du må produsere, importere, omsette eller på annen måte motta råvarer og gjødselvarer som omfattes av forskriften.

Flere definisjoner er sentrale.

Med å produsere mener vi å behandle eller foredle gjennom følgende

  • Kompostering
  • Utråtning
  • Maling
  • Fresing
  • Oppvarming
  • Tørking
  • Granulering
  • Blanding med andre materialer
  • Pakking
  • Pyrolyse
  • Forbrenning
  • Annen lignende behandling eller foredling

Omsetning innebærer besittelse med sikte på salg, utbud for salg, distribusjon, selve salget og alle andre former for overdragelse. Det har ikke betydning om man tar betaling eller gir bort.

1.3 Oversikt over råvarene og gjødselvarene som er omfattet av forskriften

1.3.1 Gjødselvarer av organisk opphav

Gjødselvarer av organisk opphav er omfattet av forskriften.

Gjødselvare er en samlebetegnelse for ferdige produkter som uten å behandles eller blandes videre, kan brukes til å tilføre næring, til dyrking, som dekkingsmateriale eller på annen måte for å påvirke planters eller matsopps vekstvilkår.

Gjødselvaretilsetninger som selges som egne produkter er også gjødselvarer. Organisk opphav betyr at gjødselvaren utelukkende er av animalsk eller vegetabilsk opprinnelse eller en blanding av disse. 

1.3.2 Uorganiske dyrkingsmedier

Uorganiske dyrkingsmedier er omfattet av forskriften.

Dyrkingsmedier er grunnsubstanser av naturlige eller kunstige råvarer som alene eller i blanding, uten eller med tilsatte næringsstoffer eller annen tilsetning, brukes som et voksested for planter og matsopp.

Et uorganisk dyrkingsmedium er fremstilt av uorganiske materialer som for eksempel sand, steinull og ekspanderte bergartsmineraler.

1.3.3 Uorganiske jordforbedringsmidler

Uorganiske jordforbedringsmidler er omfattet av forskriften.

Jordforbedringsmidler er produkter som har som hovedoppgave å innvirke på jordas eller dyrkingsmediets kjemiske, fysiske eller biologiske tilstand og som dermed også virker indirekte på planteveksten.

1.3.4 Biostimulanter

Biostimulanter er omfattet av forskriften.

Biostimulanter er produkter som har som funksjon å stimulere naturlige prosesser slik at planters næringsopptak, næringseffektivitet, toleranse for abiotiske faktorer eller kvaliteten av avlingen blir bedret uavhengig av et eventuelt næringsinnhold i materialet. Materialet kan tilføres planten eller rhizosfæren.

Vi har sett forsøk på markedsføring av plantevernmiddel som biostimulanter. Aktive stoffer som er godkjent til bruk i plantevernmidler vil regnes som plantevernmiddel, med mindre virksomheten kan dokumentere at det aktive stoffet også har effekter som komme inn under gjødselvareforskriften. 

Også andre stoffer og organismer med egenskaper som kommer under definisjonen av plantevernmiddel vil regnes som plantevernmidler. Dette gjelder også gjødselvarer der effekter som kommer inn under plantevernmiddeldefinisjonen brukes i merking eller annen markedsføring. 

1.3.5 Gjødselvaretilsetninger

Gjødselvaretilsetninger til bruk i gjødselvarer av organisk opphav, organiske dyrkingsmedier, organiske jordforbedringsmidler eller biostimulanter er omfattet av forskriften.

Gjødselvaretilsetninger er stoffer og organismer som brukes for å forbedre produktegenskaper og produksjonsprosesser.

Dette omfatter stoffer og organismer som brukes i mindre mengder for eksempel for å endre frigivelsesmønstre av næringsstoffer, som overflatebehandlingsmidler, for å regulere vannhusholdningen, for å redusere lukt eller for å forbedre prosessen i komposterings- og biogassprosesser. 

1.3.6 Råvarer til produksjon av gjødselvarer

Råvarer til produksjon av gjødselvarer av organisk opphav, organiske dyrkingsmedier, organiske jordforbedringsmidler eller biostimulanter er omfattet av forskriften.

1.4 Oversikt over råvarer og gjødselvarer som ikke er omfattet av forskriften

1.4.1 De fleste typer husdyrgjødsel

De vanligste formene for husdyrgjødsel er ikke omfattet av forskriften.

Dette gjelder:

  • Ubehandlet husdyrgjødsel fra dyrehold.
  • Ubehandlet husdyrgjødsel fra små slakterianlegg og gårdsslakterier som kun mottar husdyr fra samme fylke.
  • Ubehandlet husdyrgjødsel fra hestearrangement uten internasjonal deltakelse.
  • Husdyrgjødsel nevnt i punktene over, som er behandlet i biogass-, komposterings-, tørkeprosess eller lignende fra jordbruksforetak som behandler egen husdyrgjødsel til bruk i egen planteproduksjon.

Husdyrgjødsel er alle ekskrementer og/eller urin fra andre produksjonsdyr enn oppdrettsfisk. Husdyrgjødsel kan også være iblandet rimelige mengder fôr, strø og vaskevann som naturlig hører med i husdyrholdet eller gjødselhåndteringa.

1.4.2 Kjøkken- og matavfall, landbruksavfall og plantemateriale

Dersom dette oppstår i egen virksomhet, og skal brukes til egen plantedyrking, er det ikke omfattet av gjødselvareforskriften.

Dette gjelder både når det er ubehandlet og når det er behandlet med andre metoder enn forbrenning og pyrolyse.  

Kjøkken- og matavfall er i animaliebiproduktregelverket definert som «alle matrester, herunder brukt matolje som kommer fra restauranter, serveringsforetak og kjøkkener, herunder storkjøkken og husholdningskjøkken». Vi legger til grunn samme definisjon etter gjødselvareforskriften. Animaliebiproduktregelverket omfatter imidlertid flere virksomheter enn gjødselvareforskriften for denne råvaren.

Landbruksavfall er fôr- og planterester, rester av dyrkingsmedier og avfall fra matsopproduksjon som oppstår i forbindelse med landbruksvirksomhet. Forbrenningsprodukter er ikke landbruksavfall.

Plantemateriale omfatter råvaregruppene som er oppført i gruppe 1 i vedlegg 1 til gjødselvareforskriften.

1.4.3 Ublandet jord

Jord er naturlige løsavleiringer av uorganisk og/eller organisk materiale som har vært utsatt for flere års biologisk aktivitet.

Når jorden er ublandet omfattes den ikke av forskriften.

1.4.4 Folier og matter

Biofolier, fibermatter og erosjonsmatter er ikke omfattet av forskriften.

1.4.5 Ferdige gjødselvarer som blandes med hverandre eller med gjødselvarer ikke omfattet av forskriften

Dette gjelder ferdige gjødselvarer som blandes med hverandre eller med gjødselvarer som ikke er omfattet av forskriften, når blandingen er til bruk i egen virksomhet.

Noen ganger vil brukere blande flere gjødselvarer for å spre disse sammen. Dersom denne blandingen ikke omsettes til andre, vil blandingen ikke være omfattet av forskriften selv om det blir laget ny gjødselvare.

Det vil for eksempel ikke være omfattet av forskriften dersom en bonde blander en biostimulant eller kalk inn i bioresten før spredning. Et annet eksempel som ikke er omfattet av forskriften er om en bonde bruker et kjøpt komposteringspreparat inn i kompost av landbruksavfall.

1.4.6 EU-gjødselvarer

EU-gjødselvarer som omfattes av forskrift 6. mars 2024 nr. 538 om EU-gjødselvarer er ikke omfattet av gjødselvareforskriften.

1.4.7 Gjødselvarer brukt i forsøk

Dersom forsøket skjer ved forskningsinstitusjoner, som ledd i forskning, er gjødselvaren ikke omfattet av gjødselvareforskriften.

Vi legger til grunn forskningsrådets liste over godkjent forskningsinstitusjoner. Forskningen må være tidsavgrenset.


2. Registrering

Fra 1. februar 2025 må gjødselvarevirksomheter registreres hos Mattilsynet før oppstart.

Skal du produsere, omsette, importere eller på annen måte motta eller behandle råvarer og gjødselvarer som er omfattet av gjødselvareforskriften skal du registrere virksomhetens aktiviteter hos Mattilsynet før oppstart.

Det er gratis å registrere virksomheten din. 

Gå til brukerveiledning og skjema: Registrering av gjødselvarevirksomhet.

Når du har sendt inn skjemaet i Altinn, er virksomheten registrert og du kan starte dine aktiviteter.

2.1 Hvilke virksomheter skal registrere seg?

Virksomheter som har plikter etter regelverket skal registrere seg hos Mattilsynet.

 

Kravet om virksomhetsregistrering gjelder virksomheter som driver produksjon, import, eller omsetning av gjødselvarer. Videre skal virksomheter som driver forbehandling, hygienisering, stabilisering eller blanding av råvarer og gjødselvarer registrere seg.

Kun virksomheter som driver omsetning av mineralgjødsel og kalk til jordbruksforetak, eller omsetning av organiske gjødselvarer i bulk er registreringspliktige. Dersom du driver andre typer omsetning av gjødselvarer trenger du ikke registrere deg hos Mattilsynet.

For eksempel trenger ikke virksomheter som driver omsetning av ferdig emballerte og merkede produkter å registrere seg. Andre unntak fra registreringsplikten gjelder virksomheter som produserer, importerer eller omsetter produkter som kun inneholder halm, bark, koksfiber, treflis og torv som ikke er behandler med forbrenning eller pyrolyse. Virksomheter som kun produserer gjødselvarer til eget bruk på egne arealer trenger heller ikke registrere seg.

Dersom din virksomhet har flere underenheter med egne organisasjonsnummer i Enhetsregisteret, må hver av disse som har plikter etter gjødselvareforskriften registrere seg.

2.2 Innhold i registreringen

Oppgi riktige opplysninger ved registrering – Mattilsynet bruker dem til risikobasert tilsyn.

Når du registrerer din virksomhet, skal du oppgi informasjon om virksomhetens aktiviteter, aktuelle bruksområder for gjødselvarene, hvilke gjødselvarekategorier og råvarer som inngår i virksomhetens aktiviteter, eventuell hygiensieringsmetode som benyttes, forventet årlig mengde vare som produseres/importeres/omsettes/leveres og kontaktinformasjon.

Mattilsynet bruker opplysningene i registreringen til å planlegge og prioritere risikobaserte tilsyn. Det er derfor viktig at du oppgir rett informasjon og oppdaterer de registrerte opplysningene dersom det oppstår endringer.

2.3 Virksomheter med flere aktiviteter

Dersom din virksomhet driver flere aktiviteter som er registreringspliktige, for eksempel er du både produsent og importør, må du sende inn ett skjema for hver av disse aktivitetene.

Dette er ment å gjøre det lettere for virksomhetene å registrere riktig informasjon for hver av aktivitetene.

Med aktivitet menes i denne sammenhengen «import av gjødselvarer», «produksjon av gjødselvarer», «leverandør av råvarer», og «omsetning av gjødselvarer».

2.4 Endringer i registrerte opplysninger

Skal du endre opplysninger du har registrert tidligere skal du sende inn skjemaet for virksomhetsregistrering på nytt, og fylle ut virksomhetens nåværende aktiviteter.

2.5 Overgangsbestemmelser

Virksomheter som har registrert gjødselvarer i samsvar med forskrift om gjødselvarer skal registrere hos Mattilsynet ved å sende inn skjema Registrering av gjødselvarevirksomhet (altinn.no) innen 1. mai 2025.

I tillegg skal virksomheter som produserer gjødselvarer som ikke var omfattet av registreringsplikt registrere seg innen 1. mai 2025.


3. Råvarer og tilsetningsstoffer

3.1 Tillatte råvarer

Bare råvarer som er oppført på listen i vedlegget kan brukes.

Råvarer som ikke er på listen må søkes om før de kan brukes. Råvarer som ikke er på listen, men som anlegget ditt brukte i tråd med kravene i den gamle gjødselvareforskriften, kan fortsatt benyttes frem til søknaden er behandlet, men senest den 1. februar 2026. 

3.2 Tillatelse nye råvarer

Det skal søkes for hver enkelt råvare, og ikke for blandinger.

Det med unntak av der blandinger blir til som del av en produksjonsprosess, og råvaren til gjødselproduksjon er et avfall eller biprodukt fra den prosessen.

For eksempel skal det søkes for bleikejord, og ikke for fiskeolje og bentonitt som blandes for å rense fiskeolje. Dersom noen ønsker å blande bleikejord og marint fiskeslam for transport til biogassanlegg, så skal det ikke søkes for blandingen, men for bleikejord og marint fiskeslam separat.

Det er mulig for bransjeorganisasjoner og lignende å søke om en råvare sammen. Hvorvidt det er mulig å se på det som en råvare vil være avhengig av variasjon mellom anlegg og i anlegg. Dette må da være del av dokumentasjonen.

Vi anbefaler å vente litt med å søke om ny råvare om råvaren er omfattet av overgangsregler i § 51. Vi arbeider med å utvide veiledningen og lage et eget søknadskjema for nye råvarer.

Dette må du forberede til søknaden:

  • En beskrivelse av råvaren og dens opphav. Dette inkluderer avfallskode og henvisning til relevante vurderinger av Statsforvalter/Miljødirektoratet der dette finnes.
  • Dokumentasjon som viser at råvaren har en dokumenterbar nyttevirkning for produktet eller produksjonsprosessen. Dette kan være dokumentasjon basert på analyser sammen med vurdering av tilgjengelig litteratur. Dokumentasjon fra egne forsøk kan være nødvendig der det er kunnskapsmangel. Dokumentasjon rundt spredeegenskaper der det er relevant.
  • Dokumentasjon om tungmetallinnhold og urenheter.
  • Internkontroll og prøvetakingsplan.
  • Dokumentasjon som viser at råvaren kan brukes i gjødselvaren, uten fare for helse eller miljø. Råvaren skal kunne oppfylle kravet uten å måtte fortynnes. Dette punktet henger sammen med oppfyllelse av aktsomhetsplikten og gjelder i hovedsak uønskede stoffer. Råvarer med for eksempel høy eller lav pH kan aksepteres.

    Søknaden må inneholde en grundig gjennomgang av hvilke uønskede stoffer som kan være i produktet og analyser av de som vurderes relevante. Der det er relevant skal det vurderes risiko for negative effekter på jordlevende organismer, vannlevende organismer, insekter, dyr og mennesker. Hvordan stoffet tas opp i planter vil være sentralt for vurdering av effekter på mennesker, dyr og pollinatorer. VKMs vurderinger rundt tungmetall og avløpsslam viser eksponeringsruter som er relevante å vurdere for uønskede stoffer i gjødselvarer.
    VKMs nye vurdering av avløpsslam, som er forventet publisert i desember 2025, vil for flere miljøgifter inneholde informasjon om hvilket nivå i jord som gir risiko for negative effekter på helse og miljø. Denne vil derfor bli en nyttig kilde for de vurderingene som skal gjøres. Metabolitter skal også vurderes der det er relevant. Eventuell innvirkning på antimikrobiell resistens må vurderes der det er relevant. Gjødselvarer vil ofte tilføres de samme jordene år etter år, slik at vurderingene skal ta hensyn til flerårig tilførsel.
Huskeliste for vurdering av hvilke uønskede stoffer som kan være relevante
  • Inneholder råvaren i seg selv uønskede stoffer?
  • Er det brukt tilsetninger i produksjonsprosessen for råvaren som kan tilføre uønskede stoffer?
  • Kan det være danna uønskede stoffer i produksjonsprosessen?
  • Kan det være rester av biocider eller plantevernmidler?
  • Er det for eksempel brukt algedrepende midler eller rengjøringsmidler som kan gi restinnhold?
  • Kan det være forurensing fra ytre miljø?
  • Kan en ved oppsamling få med seg mer enn råvaren?
  • Har råvaren blitt oppbevart eller transportert i beholdere som kan medføre forurensing av råvaren?
  • Kan råvarene inneholde legemidler? Hva er innholdet i råvaren når disse legemidlene faktisk er brukt?

3.3


4. Sporbarhet

Formålet med sporbarhet er å sikre at virksomheter som produserer, omsetter eller importerer gjødselvarer, råvarer og tilsetninger har full oversikt over leverandører og mottakere for å kunne spore produktene et ledd frem og et ledd tilbake i produksjonskjeden.

Virksomheter skal føre en detaljert journal som inneholder opplysninger om navn og adresse til leverandør og mottaker, dato for leveransen og mottatt mengde produkt. For ferdige gjødselvarer må også tørrstoffprosenten journalføres. Sporbarhetskravet gjelder gjødselvarer, råvarer og tilsetningsstoffer. Opplysningene i journalen skal oppbevares av virksomheten i minst ti år.

Plikten til å journalføre opplysninger gjelder ikke opplysninger om omsetning til brukere av gjødselvarer, med unntak for omsetning av avløpsslam, biorest, fiskeslam og annen gjødselvare i tilfeller der fosformengden utgjør 75 kg eller mer per mottaker og år. Disse gjødselvarene skal kunne spores helt til sluttbrukeren. For biorest og annen gjødselvare er journalplikten avgrenset til tilfeller der gjødselvaren leveres i bulkform.