"Internkontrollen skal dokumenteres i den form og i det omfang som er nødvendig på bakgrunn av virksomhetens art, aktiviteter, risikoforhold og størrelse", heiter det i IK-Akvakulturforskrifta § 5.
Tilsvarande formulering står også i forskrifta om IK-MAT § 4 og i andre internkontrollforskrifter.
Begge forskriftene på sjømatområdet krev at det på visse område av drifta må finnast skriftlege prosedyrar. Dette kan likevel ikkje tolkast slik at ei kvar handling som blir utført eller som er lovregulert på desse områda, skal dokumenterast i ein prosedyre. Eit slikt omfang av prosedyrar ville ikkje ha vore råd å handtere i praksis. Poenget er å lage skriftlege prosedyrar for å sikre at drifta skjer i tråd med regelverket på sentrale områder med risiko for svikt. Då er det viktig for å oppnå rett praksis at viktige krav i regelverket, som ikkje alltid er like tydelege eller detaljerte, blir konkretisert. Korleis skal de sikre god og forsvarleg fiskevelferd ved avlusing eller anna handtering av fisken? Kva er dei viktigaste tiltaka som sikrar at verksemdene driv smittemessig eller miljømessig forsvarleg? Korleis sikrar de at legemiddel- eller annan kjemikaliebruk ikkje går utover mattryggleik? Løysingane kan variere frå verksemd til verksemd, og derfor legg internkontrollforskriftene opp til fleksibilitet for styringssystema.
Skriftlege prosedyrar kan som nemnd ha mange gode sider ved seg. Utgangspunktet bør vere at prosedyrar hovudsakleg blir brukt for dei delar av drifta der det er stor risiko for feil. Ein slik risiko kan vere identifisert gjennom risikovurderingar eller erfart etter avvikshandtering. De skal ha størst fokus på dei utfordringane som gjeld hovudproduksjonen. Ei oppdrettsverksemd vil ha kjent risiko IK-akva rettleiar 12 med lakselus, rømming og annan miljøpåverknad, sjukdomssmitte, høg dødelegheit og dårleg velferd. Det aller viktigaste kravet som ligg på matprodusentane i alle ledd er likevel mattryggleik. Alle desse utfordringane i ein produksjon bør derfor vere godt dekka i den skriftlege delen av styringssystema dykkar. Det må kome fram korleis de har vurdert risiko og kva for handlingsmønster leiinga forventar av dei tilsette for å førebygge at risiko på disse områda slår ut. Utfordringane skal analyserast grundig slik at risiko og årsakssamanhengar blir identifisert. Saman med dei ulike førebyggande og avbøtande tiltaka må dette kunne finnast att i internkontrollsystemet.
Et fungerande internkontrollsystem er levande og i stadig utvikling. Det er derfor svært lite formålstenleg å kjøpe eit fiks ferdig system. Erfaringane de har, er med og avgjere om det er fornuftig å utvikle prosedyrar som ledd i styringa. Utforming av skriftlege prosedyrar er særleg aktuelt på dei områda der svikt har skjedd tidlegare.